Friday


Klass 2 lärde sig veckodagarnas namn på engelska igår. Då kom en av våra kloka barn med förslaget att vi skulle skriva vilken dag det är på engelska istället för svenska när vi har samling.

So today it's Friday.
Vår vikarie Niklas (som vi hälsar välkomna från och med igår till klassen) höll i gympan tillsammans med Greta och Emelie hade svenska och IUParbete inne i klassrummet.
Vi har på svenskan gått igenom och repeterat hur en mening ser ut, när man använder ?,!.
Det var total arbetsro och flitens lampa lös inne i klassrummet.

























Tack för en mycket trevlig och härlig fredag.


Vatten vatten bara vanligt vatten.

Just nu har vi påbörjat ett litet vattentema på NOn.
Vi har gått igenom en vattenmolekyls lilla liv och följt dess olika vägar idag genom en film.
Vi har sett hur mycket energi vatten faktisk är och har i sig.
Klassen har pratat om när vatten kokar och fryser, samt pratat om vattnets olika former.
Just nu har vi ju både hårt och mjuk vatten i form av is, snö och slask ;).
Ett litet experiment har utförts idag och vi har lärt oss att vatten finns i allt.
Vi satt idag en plastpåse på handen och tog reda på vad som hände......

Fler experiment kommer att stå på dagordningen nästa vecka. :)
Vi har även klippt snöflingor i papper för att symbolisera vattnets form som fruset.


(Foto copyright: Emelie Petersson)

Tisdag

Ja så var vi då inne på andra veckan på vårterminen och det är redan tisdag.
Jisses så tiden rusar på.
Slöjd startade vi dagen med. Som vanligt väldigt mysig och trevligt trots att man blir trött i armarna av att såga, putsa, tova och snurra. ;)
Första läsläxan för terminen har vi haft. Tjoflöjt så bra det lät. :)
Sen avslutade vi dagen med lite härligt sång och musik.

Imorgon så är det onsdag.
Greta och BM har koll denna dag då även Emelie är borta.
Lite SET och IUP, Veckans ord (obs läxan till imorgon) samt bild kör vi på då.


Det finns inga dåliga väder.... bara ont om kläder.

Vi kör en favorit i repris.

Vi går mot vår....hoppas vi, så det inte blir en ny vinter efter vintern. Vilket som så blir det väldigt blött ute nu när det töar.
Detta blöta töande innebär blöta barn och blöta kläder.
Så skicka med ett eller två ombyte med barnen. SÄRSKILT STRUMPOR.


OBS!! Läsläxan vecka 3.

Läsläxan skrev jag att vi startar med "nyår" och "januari".
Detta blir till tisdag.
Torsdag fortsätter vi med "efter jul".


Så veckans ord då till onsdagen.


Trevlig helg.

Välkomna till vårterminen.

Då var vi igång igen efter ett härligt jullov. Ett vitt snöigt jullov kan man väl lugnt säga.

I tisdags sparkade vi igång terminen igen.
Jag (Emelie) mötte dem i dörren och plockade mappar, där jag fick en del kommentarer om att det var jobbigt att komma tillbaka, att man ville ha mer lov och att jag var så knäpp som fick tillbaka dem till skolan. (Haha för det vet ju alla att det är fröknarnas fel ;). )
Men jag tror nog att alla var rätt nöjda med att starta skolan igen och komma tillbaka till rutiner, för när vi efter samlingen skulle skriva om en händelse på lovet så var det knäpptyst i klassrummet och största koncentration rådde. Våra små arbetsmyror :).
Denna arbetsro har hållit i sig hela veckan vilket är härligt att se. Vår älskade andra klass är verkligen duktiga.

Just nu vikarierar Mirjam hos oss och vi hälsar henne välkommen tillbaka eftersom hon varit här en gång förut och jobbat hos oss.

Idag torsdag hade vi lite praktisk matte där vi började räkna ljuskoppar. Barnen fick jobba i grupper runt borden och komma fram till hur de bäst skulle räkna ut sin portion ljuskoppar som de fick i en påse. Det blev härliga diskussioner och lösningar. De fick dessutom tänka till vilket räknesätt som passade bäst.
Dessa portioner ljuskoppar bildade summan 2371 stycken. Det var ungefär en tredjedel av en stor sopsäck. Kul att vi har ännu fler kvar.

Lite engelska har vi hunnit med och så har vi fortsatt jobba i Veckans Ord. Vi kommer ha veckans ord i läxa i fortsättning till onsdagar. Mer om det i fredagsbladet. :)

Trevlig torsdag imorgon landar vi redan på fredag... vart tog veckan vägen???


RSS 2.0